Про компанію
Історія Škoda Історія Škoda

Історія Škoda

Історія Škoda 1895-2005

Кожна фірма, яка проіснувала багато років, має велику та цікаву історію. Є вона, звичайно, і у чеській Škoda, що відзначила в 2005 році віковий ювілей свого автомобільного виробництва.

 

1895-1900 Велосипеди «Славія»

В кінці позаминулого століття, в 1895 році, житель маленького містечка Млада-Болеслав 26-річний Вацлав Клемент купив новий німецький велосипед. Як і багато молодих європейців, був він в той час завзятим шанувальником велоспорту, брав участь в змаганнях. Але нова машина виявилася на рідкість ламкою. Клемент написав гнівного листа представнику фірми в Чехії, а у відповідь отримав вимогу ... писати по-німецьки. Обурившись, Вацлав вирішив сам перебрати покупку, благо відмінно розбирався в велосипедах, хоч і заробляв на життя торгівлею книгами. А потім прийшло і інше рішення - будувати двоколісні машини. У компаньйони взяв тезку - Вацлава Лауріно, механіка з містечка Турново. 

Компанію партнери назвали «Лаурин-Клемент», а велосипеди стали продавати під маркою «Славія». У перші два роки роботи на світ з'явилися 5 нових моделей велосипедів, дизайнерами яких стали засновники компанії.

 

1900-1905 Початок виробництва мотоциклів

Компаньйони намагалися йти в ногу з часом і в 1899-му прибудували на велосипед невеличкий французький моторчик, поклавши початок виробництва мотоциклів. Свій перший мотоцикл вони представили журналістам в Празі в тому ж році. Через рік з мотоциклетних деталей побудували чотириколісний двомісний екіпаж, а в 1905-му - 100 років тому - вже справжній автомобіль, названий «Лаурин-Клемент тип А». Обкатавши машину, в квітні 1906-го її представили на Празькому мотошоу. Найменш потужна модель А (model A) отримала всього 1,25 кінську силу, самої зарядженої версією став мотоцикл Модель Б (model B) в 1,75 коней. Виробництво росло і вже в 1900 році продукція заводу експортувалася в Англію. 

В цей же час мотоцикли Лаурин & Клемент були удостоєні вищих нагород на міжнародних виставках. У 1901 вони успішно брали участь у першій міжнародній гонці Париж-Берлін, а роком пізніше чеські мотоцикли зайняли перше місце в гонці в Богемії! Всього до 1909 року Лаурин & Клемент справили близько 4000 мотоциклів різних варіацій за типом і дизайну. Але на зміну їм прийшов новий феномен того часу - автомобіль ...

 

1905-1910 Перший автомобіль - Voiturette A

Знадобилося зовсім небагато часу, щоб фірма «Лаурин & Клемент» стала найбільшим виробником мотоциклів (1907 р.), а незабаром і автомобілів в Австро-Угорщині. Перший автомобіль Лаурин & Клемент в 1905 році отримав назву Voiturette A model, він був оснащений двоциліндровим двигуном з об'ємом 1005 куб.см. і потужністю в 7 кінських сил. Як і перші мотоцикли, перша машина тут же стала бестселером, а через деякий час перетворилася в класичну колекційну чеську машину. Саме Voiturette A завоювала для L & K стабільність на не зовсім розвиненому міжнародному ринку автомобілів. Слідом за нею пішла Модель В, яких було вироблено за три роки 250 примірників, що, до речі, було просто неймовірно для тих часів, а потім і Модель С з обсягом в 2042. см.куб. і потужністю в 12 к.с. У 1907 році, завдяки поступово розширюється виробництва, який вийшов за рамки сімейного бізнесу, Laurin & Klement заснували акціонерне товариство.

 

1910-1915 Модель S - успіх за кордоном

Зусилля Вацлава Клемента в спробі створення зразка автомобіля, який би заслуговував справжньої довіри у широкого кола покупців, увінчалися створенням нової поліпшеної моделі - Моделі S. Перший автомобіль з чотирициліндровим двигуном з водяним охолодженням об'ємом в 1771 см.куб. і потужністю в 14 к.с. мав безліч оригінальних структурних рішень і був представлений в Чехії в квітні 1911 року. Тим часом маленька велосипедна фабрика перетворилася в солідний завод. У 1911-му Laurin & Klement навіть придбала фірму РАФ- «Рейхенберг Аутомобіль Фабрик» розташовувалося в місті Ліберець і випускало легкові автомобілі і фургони.

 

1915-1920 L & K Модель М - поєднання розкоші і користі

L&K Модель М класифікувався як автомобіль преміум-класу. Він був оснащений чотирициліндровим двигуном в 4713 куб.см. і потужністю в 50 к.с. У число інновацій, встановлених на цьому автомобілі, входили, наприклад, динамо прожектори (фари), електричні стартера і сталеві диски. Під час Першої Світової Війни цей автомобіль був переобладнаний в машину великої вантажопідйомності (до трьох тонн) з двигуном, об'ємом близько 6 літрів. Автомобіль, отримав маркування MS, і надав незрівнянну допомогу під час війни, перебуваючи в виробництві до 1920 року. Поряд з кількома моделями легкових машин в той час потроху стали випускати невеликі вантажівки і автобуси. Автомобілі експортували в Німеччину, Великобританію, навіть Нову Зеландію і Японію. До речі, приблизно третина авто продавали в Росії.

 

1920-1925 Технології для сільського господарства і авіації

Після Першої світової компанія з Млада-Болеслава, крім легкових машин, вантажівок і автобусів, була відома і іншими виробами. Наприклад, 450-сильними авіаційними двигунами V12. Їх робили за ліцензією «Лоррен-Дітріх». У Росії ж, особливо в південних губерніях, більше знали моторні плуги Excelsior (Ексельсіор модель Р4). Це була машина завдовжки 9 метрів з двома величезними (діаметр 2,2 м) колесами, оснащена 80-сильним мотором об'ємом 14,5 л. Але після жовтня 1917-го партнерські відносини з Росією надовго перервалися. Моторизовані комбайни Р4 стали успішним дітищем спільної діяльності Лаурин & Клемент і Roudnice company Рудольфа Баччера. Всього їх було випущено 51 екземпляр. 

 

1925-1930 L&K 100 і 110 - вища якість для середнього класу

У 1920-ті роки, для того, щоб вижити на ринку, компанії було потрібно об'єднання з сильним індустріальним партнером. Фірма випускала все більш потужні і дорогі автомобілі, а покупців, особливо після війни, виявилося небагато. Наприклад, в 1922-м заводи Чехословаччини побудували всього близько 10 тисяч автомобілів, з них половину - легкових. І в 1925 році Laurin & Klement злилася з компанією Skoda (Шкода) з Пльзеня (Pilsen) - великим машинобудівним концерном, заснованим в 1869-м. У Skoda, звичайно ж, теж є своя легенда, пов'язана з її відомою нині у всьому світі емблемою. Крилата стріла народилася з ... зображення профілю індіанця в головному уборі з пір'я. 

У 1925 завод вийшов на ринок з новою моделлю L&K 100. Автомобіль мав класичний дизайн кузова і SV-подібний чотирициліндровий двигун, об'ємом 1771 куб.см. «Сотка» і її подальші модифікації (105, 110 і 120) володіли чудовою якістю і мали великі перспективи в майбутньому. Модернізовані моделі 110 і 120 з'явилися на ринку в 1925 році. Навіть після злиття з Skoda 110 модель була комерційно успішною і в 1926 вона отримала посилений двигун, об'ємом в 1944 см.куб. від 120 моделі.

 

1930-1935 Модель 860 - 8 циліндрів плюс 60 к.с.

У 1929 році в Празі була представлена ​​абсолютно нова модель Škoda, що отримала назву Модель 860. Базові параметри автомобіля були «закодовані» в ідентифікаційному номері моделі. 860 означало поєднання 8 циліндрів і 60 к.с.! Модель відразу ж викликала величезний живий інтерес як у професіоналів, так і у простої публіки. Однак до 1933 року було продано всього лише 49 автомобілів з розкішним чотирилітровим двигуном. Причиною тому послужила, безумовно, непомірно висока, на жаль, для того часу ціна на автомобіль 127 000 чеських крон за лімузин і 140 000 за версію кабріолет. У 1930 році підрозділ Skoda, яке займалося виробництвом легкових автомобілів, відокремилося і стало самостійною компанією Skoda ASAP (Автомобільне індустріальне акціонерне товариство).

 

1935-1940 Popular - народження легенди

Škoda 420 Popular, модель, яка незабаром стала легендою другої половини 30-х років 20 століття, був невеликим автомобілем, вагою всього 650 кг і розвивав швидкість 80 км/год при витраті 7,5 літрів на сотню. Ціна на нього була просто сенсаційною: 17, 800 чеськ. крон за родстер і на одну тисячу більше за чотиримісний кабріолет. У 1934 група на чотирьох автомобілях Popular здійснили чотиримісячну подорож до Індії. З ними разом в подорож вирушив і популярний чеський голкіппер Франтішек Планік. З тих пір Popular був визнаний і в середовищі автомобілів для комунальних господарств: будь-то «Швидка допомога» або автофургони для доставки товарів. Успіх модифікованого родстера на популярному ралі того часу - Monte Carlo Rally в 1936 році привели до створення наступної серії 70 Škoda Popular Sport, яка була створена спеціально для участі в даних гонках.

 

1940-1945 Вантажівки Škoda - моделі 254 і 256

Після окупації Чехословакії в 1938 році Škodaстала приділяти особливу увагу виробництву вантажних, комунальних автомобілів і військової техніки. Все це проводилися Škoda у співпраці з головним заводом в Плзень з імпортних комплектуючих, виробництва автомобільного заводу ASAP. У ці роки компанія Škoda ASAP перейшла під початок німецької промислової групи Hermann-Goering-Werke і повністю переключилася на випуск військової продукції. Так, на заводі в м Млада Болеслав виробляли різні типи позашляхових машин, а також важкі гусеничні тягачі. А спеціально для Східного фронту за участю Фердинанда Порше побудували свого роду гібрид вантажівки і трактора на величезних металевих колесах RSO (Raupenschlepper Ost - повзає трактор - Схід).

З найбільш затребуваних гузовики Škoda того часу варто відзначити модель 256, вантажопідйомністю 2,5 тонни, а також 254 D з чотирициліндровим двигуном малої компресії з об'ємом 3,77 літра. Всього ж до 1943 року було вироблено 2662 автомобіля, які за своїм технічним дизайну багато в чому випереджали час і отримали безліч позитивних відгуків.

 

1945-1950 Tudor - популярність до берегів Австралії

Після закінчення Другої Світової війни компанія була націоналізована і змінила назву на Škoda AZNP (Національне підприємство заводів автомобілів). За часів правління в країні комуністів, саме Škoda AZNP отримала монополію на виробництво легкових автомобілів. У самому кінці війни 9 травня 1945 року, німецька авіація зруйнувала завод в Млада-Болеславі. Але вже в тому ж році там потроху почали збирати передвоєнну Škoda Popular і в 1947-му побудували 5334 легкових автомобіля. Перший автомобіль, що прийшов на зміну Popular 1101, став дводверна Škoda 1101/1102 Tudor, випущений на ринок в 1946 році. Трохи пізніше з'явилася і чотирьохдверна версія з вантажопідйомністю 300 кг. Так само проводилася і армійська версія Tudors, яка стала успішною статтею екпорту, і експортувалася, крім іншого, навіть в Австралії.

У 1946 році до автомобільного заводу в Бореславе в якості філії була приєднана майстерня Петера в Врчлаб. Першими автомобілями, випущеними на цьому виробництві, стали машини швидкої допомоги на платформі Škoda 1101 (з 1949 на базі моделі 1102, яка відрізнялася від попередньої незначними модифікаціями).

 

1950-1955 Седан Škoda 1200

Škoda 1200 символізувала собою великі зміни. Цей чотиридверний автомобіль з суцільнометалевим кузовом, маючий закруглені обриси кузова, з об'ємом двигуна в 1221 куб.см. і потужністю в 36 к.с. проводився з 1952 року. Як комунальний автомобіль він отримав 4 додаткові версії кузова - фургон, універсал, пік-ап і «автомобіль швидкої допомоги». У перші повоєнні роки чехословацькі автомобілі досить широко експортували, аж до Австралії. Але з п'ятдесятих їх стали постачати в основному в соцкраїни. Універсали Škoda 1200, наприклад, працювали в СРСР в Швидкої допомоги до середини 60-х років. Особливою повагою радянських водіїв-далекобійників користувалися тягачі Škoda.

Зняли з виробництва представницький «Суперб», родстери на базі моделей 1101 і 1102 призначалися в основному для експорту. З майже 1900 відкритих машин моделі 1102 лише три продали в Чехословаччині. Та й взагалі в 1952-му в країні нові автомобілі купили лише ... 53 людини, інші розходилися по партійним і державним структурам. Цікаво, що в 1951-1952 рр., За часів максимальної централізації націоналізованої промисловості, на заводі «Шкода» було зібрано близько 2100 автомобілів ... «Татра».

1955-1960 Škoda 440 - Spartak

Незважаючи на величезні економічні і політичні труднощі цього періоду, компанія зберегла відносно високі стандарти виробництва, що добре видно на прикладах машин тих років. У 1954 Škoda презентувала прототип нової моделі, яка отримала назву Spartak, роком пізніше ця модель вже була представлена ​​для широкого загалу під назвою Škoda 440, але не дивлячись на це в історію нова модель увійшла все ж як Spartak. Spartak мав двигун об'ємом майже 1,1 літра і потужністю в 40 к.с. і був продуктом редизайну моделі 1101, новинка отримала алюмінієві кузов, нову вентиляційну систему і карбюратор. У 1957 році з'явилася Škoda 445 після збільшення об'єму двигуна до тисячу двісті двадцять одна см3 попередньої моделі. Трохи пізніше з'явилася спортивна версія моделі, що отримала надалі популярність, під назвою Škoda 450.

Модель мала складну дах і модифікований двох карбюраторний двигун потужністю 50 к.с., 450-а модель надалі проводилася на заводі Квасині.

1960 – 1965 Octavia and Felicia

У 1959 році всі моделі Škoda отримали новий фронтальний дизайн з пружинними ресорами і телескопічними амортизаторами і були представлені як нова лінійка бренду. Škoda 440 стала Octavia (назва Octavia від цифри вісім, тому що модель стала восьмою в лінійці бренду після Другої світової війни), 445 стала Octavia Super, а 450 модель отримала ім'я Felicia (на латині felicitas означає удача). У той же час були додані такі моделі як Octavia Touring Sport з двигуном від Felicia в 50 к.с. і Felicia Super і Octavia 1200 Touring Sport в 1961 році, обидві моделі з двигуном в 55 к.с. І нарешті, дуже популярна модель тих часів Octavia Estate, яка з зазнавши безліч модифікацій залишалася у виробництві до 1971 року!

1965-1970 Škoda 1000 MB

Першим прототипом абсолютно нового автомобіля, створеного на початку 1956 року і представленого в 1964 стала модель Škoda 1000 MB. Якраз в той же час був побудований абсолютно новий завод в Болеславі для виробництва Škoda. Нова Škoda 1000 MB мала 4-х циліндровий двигун з рідким охолодженням, обсягом в 988 см3 і 45 к.с., вбудований в тильну сторону кузова. Седан Škoda 1000 MBG і двома дверима Škoda 1000 MBX (49 к.с.) стали варіаціями, випущеними на основі базової моделі. Після подальших доробок ці моделі доповнили лінійку Škoda, вже отримавши двигун об'ємом 1,1 л.

 

1970-1975 Škoda 100/110

Наступна новинка з'явилася в 1969. Нова Škoda100/110 отримала більш-менш істотний фейсліфт попередньої моделі, це був більш сучасний кузов, дискові гальма на передніх колесах і новий інтер'єр, а також вдосконалений мотор. Так Škoda 100, створена на базі моделей Škoda 1000 MB і 1100 MB стала моделлю 110.

1975-1980 Škoda 110 LS, 105 S/ 120 GLS

Škoda 110 R, дводверне спортивне купе з двигуном 1,1 л. і 62 к.с. була запущена у виробництво в 1970 в Квасинах. Седан же отримав такий же двигун і ім'я Škoda 110 LS, на тій же основі були створені спортивні версії Š 130 RS і 200 RS. А ось вже нова модель 120, представлена ​​в 1976 році на виставці Brno, отримала зовсім інший рівень модернізації: автомобіль мав новий кузов, інтер'єр і дизайн приладової дошки, а також новий вид решітки радіатора. Дві базові моделі Škoda 105 з 1л-двигуном і Škoda 120 з двигуном в 1,2 л. проводилися у всіляких версіях: від недорого Škoda 105 S до престижного 120 GLS.

 

 

1980-1985 Škoda 130 и Garde/Rapid couped coupe

Незважаючи на дизайн колишніх моделей Škoda 105/120 був здійснений значний крок вперед після ряду удосконалень в 1983 році у Škoda з'явилися 13-дюймові колеса, пластиковий бампер і інші модифікації. А роком пізніше з'явилася нова модель 130, з п'ятиступінчастою коробкою передач, легким керуванням і задньою віссю. Garde, купе з двома дверима, вироблялося на заводі в Квасинах з 1981 року, трохи пізніше після доопрацювання 130-ки, модель була перейменована в Škoda Rapid.

1985-1990 Model M type 105/120 and the Favorit

Виробництво модернізованої 120-ки в ряду 105/120/130 почалось в 1990. На зміну їй прийшла нова модель, представлена на виставці Брно - Škoda Favorit, до створення Кото доклав свою руку легендарний італійський дизайнер Бертоне. Базова версія Favorit була забезпечена 4-х циліндровим двигуном об'ємом 1,3 л. і потужністю від 40 до 50 kW.

 

1990-1995 Forman, pick-up and Škoda Felicia

Favorit в версії Forman на заводі в Врчлабе з кінця 1990 року (також в числі т.зв. спеціальних моделей з 1992 року). У квітні 191 року Škoda стала чстью німецького концерну Volkswagen і першої загальної моделлю стала модель Felicia, яка була запущена у виробництво в 1994 році. Крім Шкодовських двигунів потужністю 40 і 50 kW, Volkswagen також виробляв і встановлював на Felicia бензиновий двигун 1.6 MPI / 55 kW і дизельний 1.9 D / 47 kW. На виствку в Брно влітку 1995 року Škoda представила Felicia в кузові wagon, а в серпні того ж року була проведена комерційна версія pick-up, а ткже інші модифікації такі як Van і Van-Plus.

1995-2000 Škoda Octavia and Fabia

У вересні 1996 року була проведена модель Octavia в кузові ліфтбек, доповнивши своєю появою сімейство автомобілів Škoda середнього класу, а світова прем'єра моделі в кузові Combi відбулася двома роками пізніше. В Україні ця модель виробляється і до сих пір, тому що користується величезним попитом, головним чином завдяки своїй надійності і якості і носить назву Octavia Tour. Послідовницею ж моделі Felicia стала представлена ​​в 1999 році компактна модель від Škoda - Škoda Fabia. На початку вона була обладнана двигунами 1.4 MPI / 50 kW, 1.4 16V / 74 kW і 1.9 SDI / 47 kW, надалі ряд двигунів для моделі був розширений. Протягом 1997-2000 років було вироблено більш ніж 4000 автомобілів Felicia Fun - машини для активного дозвілля, розробленої на основі моделі pick-up. Сьогодні модель Fabia вже не виробляється в Чехії, а в Україні вона буде повністю знята з виробництва вже на початку 2008 року. Причина тому - що прийшла їй на зміну Fabia нового покоління Fabia New.

 

2000-2005 Superb, New octavia (Octavia A5), Fabia Combi

У 2000 році відбулася світова прем'єра нової версії Fabia - Fabia Combi (Седан з'явився роком пізніше). У 2001 Škoda розширила свій модельний ряд, завдяки ще одній моделі, яка стала топой в ряду. Це був шикарний лімузин Superb, вироблений на нових потужностях заводу в Квасинах. У 2006 році Superb піддався рестайлінгу, трохи змінився дизан решітки радіатора, фар і з'явилися повторювачі повторів на бічних дзеркалах заднього виду. Модель Octavia побачила свого спадкоємця в 2004 році. Нова Škoda Octavia проводиться і зараз в кузові ліфтбек і комбі, а також у версії 4х4. Сама остання версія New Octavia RS в ряду Octavia з'явилася в кінці 2005 року. Завдяки своїй якості модель завоювала ряд престижних нагород, включаючи титул автомобіль року в декількох європейських країнах. В Україні остання версія Octavia продається і зараз під назвою Octavia А5.